Miksi käyttäisit ProRolleria? Sisältää alekoodin!

Tutustuimme Fitnessmalli2016 castingissä henkilöön nimeltä Jukka Harju. Jukka on valmentaja, kirjoittaja ja kouluttaja kenellä on yli 12 vuoden kokemus alalta. Hän piti meille esittelyä foamrollerista sekä muista heidän tuotteistaan ja kertoi, kuinka niitä tulisi käyttää. Foamroller maailma aukeni minulle aivan eri tavalla! Olen myös kiinnostuksesta kehonhuoltoon lukenut foamroller opasta, missä kerrotaan tarkemmin kuinka tuotteita tulisi käyttää. Itsehän olen aina vain rullaillut menemään edentakaisin, mikä on ilmennyt faktoja luettuani vääräksi tekniikaksi!

img_3642

Tästä innostuneena haluan jakaa teille omia kokemuksia ja vinkkejä foamrollereiden sekä muiden tuotteiden käyttöön. Rullaamisella voidaan  parantaa liikkuvuutta, välttää revähdyksiä sekä saada hierontaa vastaavia hyötyjä. Aion kirjoittaa neljä erilaista postausta liittyen rullailuun ja kehonhuoltoon.

  1. ALKULÄMMITTELY RULLALLA

Rullailussa on samat säännöt kuin muutenkin alkulämmittelyssä, eli ei pitkiä venytyksiä/rullailuja (yli 10sec).

  • Nopeat sivelyt, kyvyt paine mikä tuntuu mukavalta.
  • Yhdessä lihaksessa max 10 sec. Tee esim. pari sivelyä yhtä lihasta kohtaan ja vaihda toiseen lihakseen, jonka jälkeen palaat taas ensimmäiseen. Eli pari sec/lihas ja max 5 toistoa. TAI sivelet yhtä lihasta 10sec.
  • Rullaa niitä lihaksia mitä tulet käyttämään treenin aikana, mihin tarvitset liikkuvuutta tai ovat jumissa.

img_3721 img_3723 img_3724

Olen hyödyntänyt rullailua salitreeneissä niin, että aloitan rullailemalla ja sitten siirryn normaalisti ohjelmaan: alkulämmittely ja harjoittelu. Käyn ohjeiden mukaisesti lihasryhmiä läpi. Rullailun jälkeen liikkeiden tekeminen tuntuu helpommalta ja itseasiassa jo alkulämmittely tuntuu aivan erilaiselta! Olo ei ole ollenkaan niin kankea, mitä se olisi ilman rullailua.


Jos tykkäät enemmän aerobisesta liikunnasta, kuten juoksusta…

Itse olen rullailua testannut myös ennen aerobista liikuntaa. En ole innokas juoksia, vaan tykkään tehdä enemmänkin intervalli harjoituksia. MUTTA, ehdottomasti suosittelen kokeilemaan nopeaa sively lämppäriä rullalla ennen juoksua/tms! Juoksu tuntui heti kevyemmältä, kun pohkeetkin olivat hieman jo lämpöiset. Eron olen huomannut myös niinä päivinä, kun teen aerobista pidempään(esim. pyörällä/crosstrainerilla), niin olo on heti jotenkin kevyempi.

Olen löytänyt tavan mukavoittaa liikkumista rullailun avulla, mikä vie n.5min alkulämmittelynä. Helppo, nopea tapa ja olo on elastisempi! *Kokeile testejä*


Pelkästään tekemällä muutaman testivenytyksen, huomaa rullailun auttaneen jäykkyyteen. Pari mahtavaa testiä, mitä kannattaa koittaa:

TESTI 1

  • Istu lattialla ja venytä itseäsi eteenpäin niin, että pistät merkille kuinka lähelle/mihin kohtaan varpaita venyt. Missä kiristää ensimmäisenä?
  • Jos ensimmäisenä kiristää pohkeissa (niinkuin itselläni), rullaat niitä. Jos tuntuma oli takareidessä, voit rullata sen tai myös koko jalan.
  • Rullaa nopeat sivelyt 10sec tarvittavaan lihasryhmään.
  • Tee testi uudelleen. Pääsitkö pidemmälle?

img_3813

TESTI 2

  • Mene esim. jumppamaton reunalle seisomaan, varpaat reunalla.
  • Laita kädet eteenpäin suoraksi ja laita kämmenet yhteen. (sormet voi ristiä niin että etusormet jäävät suoraksi ns.pyssyasento)
  • Kierrä yläkroppaasi molemmille puolille kädet suorana.
  • Ota kiinnekohta molemmilta puolilta siitä, mihin asti sormesi osoittavat kääntyessäsi. (Kääntymistä ei tarvitse vääntää, vaan katsot mihin kroppa kääntyy ilman voiman käyttöä)
  • Tämän jälkeen, laita toisen jalan päkiä maahan(varpaat taipuu), jalka hieman koukkuun ja tee 3 pumppaus toistoa niin, että tunnet venytyksen. Sitten vaihdat painon isovarpaalle ja taas 3 pumppausta niin, että tunnet venytyksen. Lopuksi käännät painon pikkuvarpaalle ja teet 3 pumppausta.
  • Tee sama toiselle puolelle.
  • Tee testi uudelleen. Vaihtuiko kiinnekohtasi pidemmälle? EIKÖ OLEKIN USKOMATONTA!!

img_3811l

img_3817l

Kun itse tein nämä testit, en voinut uskoa, kuinka paljon varpaan taivuttelu voi vaikuttaa koko kropan liikkuvuuteen! Kysymyksiä saa laittaa ja jos heräsi epäselvyyttä tehtävänannossa, otathan yhteyttä!

Suosittelen käymään FoamRoller tunnilla, jos on hankala ymmärtää oppaista kuinka rullaa tulisi käyttää. Itse opin enenmmän tekemisen kautta, joten saan enemmän irti kun ammattilainen näyttää ja kertoo kuinka tuotetta käytetään.

Hyviä opetusvideoita, sekä ilmaisen oppaan pääset näkemään ja lataamaan osoitteesta www.foamroller.fi . Jos ja kun haluat itsellesi laadukkaan rullan tai muita tuotteita, hyödynnä ihmeessä mun alekoodi <3


*ALEKOODI*

KOODILLA: kannistohenna

 -10%

Kaikista tuotteista osoitteesta : www.foamroller.fi


 karboni-300x92

Ilmianna asiaton kirjoitus

Kommentointi on suljettu