LEPÄÄ – LIIKU – SYÖ

Tässä on kolme tärkeintä asiaa millä voi pitää itsensä kunnossa. Riittävä lepo, liikunta ja terveellinen ravinto takaavat hyvän olon ja jaksamisen.

Ihminen nukkuu 1/3 elämästään. Minusta se on paljon aikaa, joten on mielestäni tärkeää panostaa siihen. Nyt ajattelinkin kertoa sinulle miten minä valmistaudun nukkumiseen, miten nukun ja kuinka aamuni alkaa.

IMG_6068

Hyvin nukuttu yö on aina ollut minulle todella tärkeä asia. Kehoni tarvitsee 8h unta ja selkeä unirytmi on jo vuosien aikana tullut, minkä takia olen todella huono valvomaan myöhään. Normaalisti menen nukkumaan klo 22-23 ja  herään 6:30-7:30. Yön aikana aivot palautuvat päivän kuormituksesta, sekä keho saa tarvitsemansa levon. Varsinkin kun urheilee paljon, on tärkeä muistaa antaa lihaksille riittävä lepo. Jos ei saa riittävästi lepoa, on kehomme alttiimpi sairauksille sekä keskittymiskyky on heikompi.

IMG_5474

Ennen nukkumaanmenoa valmistelen aamuksi vaatteet, kahvinkeittimen sekä aamiaispöydän. Ikkuna saa olla makuuhuoneessa raollaan, jotta tulisi raitista ilmaa. Ikkunoissa on sälekaihtimet, mutta lisäksi meillä on pimennysverhot, jotka estävät viimeisenkin valonpaisteen tulemasta ulkoa. Silmäni tarvitsevat täydellisen pimeyden, siksi minulla on myös unilaput, mitkä voi tarvittaessa laittaa silmille. Kotona meillä on koneellinen ilmanvaihto, mikä kuivattaa huoneilmaa todella paljon. Ratkausuksi olemme hankkineet ilmankosteuttajan, joka höyryttää yön ajan tuomalla hengitysilmaa kosteammaksi. Laite toimii ultraäänitoiminnolla ja kosteuden saa itse säätää haluttuun tasoon. Näitä laitteita on monenlaisia ja monen hintaisia, mutta itse olen havainnut hyväksi juuri tämän Hugin Prunus ilmankostuttimen.

Nukun yleensä hyvin ja tunnen aamulla oloni taas energisemmäksi. Itse seikkailen lähes joka yö omassa unimaailmassani. Unet ovat todella mielenkiintoisia, monesti tietty uni saattaa toistua useasti, myös ihan lapsuusudesta asti muistan näkeväni samoja unia kun nyt. Joskus hurahdan lukemaan, mitä uneni saattaisivat tarkoittaa, mutta monihan pitää tätä ihan huuhaana! Itse huomaan, kun olen stressaantunut tai huolissani, unet muuttuvat painajaisiksi. Usein ne kuitenkin ovat seikkailuja, missä yritän päästä jonnekkin, mutta saavuttaminen tuntuu mahdottomalta. Herätessäni, tahdon vain palata uneen ja katsoa vielä kuinka tämä jatkuu, usein se ei kuitenkaan ole mahdollista. Välillä taas, unissa tapahtuu aivan ihmeellisiä asioita, mille saa aamulla nauraa.

IMG_6059ko

Tämän unen tärkeyden takia meillä on moottorisänky, missä on juuri meille katsottu omat patjat sekä terveystyynyt. Uskon, että sänkyyn ja nukkumisergonomiaan kannattaa panostaa ja että siitä on huomattavia hyötyjä pidemmällä ajalla. Illalla lukiessa kirjaa, päädyn saa nostettua istuma-asentoon. Pieni korotus yölläkin auttaa, jos ilmenee närästystä tai jopa refluksiaa. Myös jalkapäädyn nostaminen palauttaa sekä tuntuu todella hyvältä esimerkiksi salilla jalkapäivän tai pitkän pyörälenkin jälkeen. Patjat ovat tukevia ja pitävät selän hyvässä asennossa. Tyynyt tukevat hyvin niskan ja kaulan asentoa, minkä itse uskon tuovan helpotusta niska- hartiakipuihin.

Aamuni alkaa monesti aamulenkillä, suoraan sängystä pesen kasvot kylmällä vedellä, puen, juon lasin vettä ja lähden ulos. Sen jälkeen saa aamupalan, mitä yleensä jo odottaa illalla, sillä vaan lähtee päivä niin hyvin käyntiin!

IMG_5416

Viime sunnuntain oltiin koreografia treeneissä Kouvolassa ja nähtiin tyttöjen kanssa ensimmäistä kertaa castingin jälkeen. Jotenkin tuota päivää jo odottikin, että pääsisi tutustumaan paremmin. Riksu piti meille mahtavat treenit!

IMG_5992

Keskiviikkona 29.6 klo 10:15 -11:15 voi osallistua meidän Fitnessmallien treeneihin Helsingin Hernesaaressa, tässä linkki ilmottautumiseen: http://www.tikis.fi/fitnessmallit

Ihanaa ja rauhallista Juhannusta vielä kaikille <3

IMG_5984

-Henna

Ilmianna asiaton kirjoitus

Kommentointi on suljettu