Jäätkö kovan treenin jälkeen sohvalle makaamaan?

img_3655

Tässä postauksessa minun on tarkoitus kertoa kuinka tärkeää on palautella kehoa kovan treenin jälkeen. Siihen löytyy hyviä apukeinoja kuten FoamRoller. Jos treeni on mennyt hyvin, eikä lihas ole liian väsynyt tai revähtänyt, voidaan rullailulla edesauttaa palautumista ja nesteiden liikkumista. Myös lepo ja oikeanlainen ravinto auttavat sinua saamaan parhaan kehityksen lihaksillesi.

Kun lihasta lähdetään rullaamaan treenin jälkeen, täytyy paineen olla sopiva ja lihaksien lämpöiset. Eli rullaus ei kuulu sattua tai tuntua pahalta, muuten lihas supistuu, eikä haluttua lopputulosta saada (rentoa lihasta). Näissä harjotteissa kannattaa käyttää sileää rullaa.

img_3749

Tässä vinkit miten rullata oikeaoppisesti treenin jälkeen:

  1. Hidas sively, etene n.2-3cm/sec.
  2. Sivele aina sydäntä kohti.
  3. Käy läpi jokainen tarvittava lihasryhmä

img_3719

Kipeä kohta?

Löysitkö erittäin kipeän kohdan lihaksista? Palaa tähän kohtaan uudelleen rullan kanssa.

  1. Paina rullalla kipeää kohtaa. Tämän ei kuulu sattua, eli kevennä painoa jos kipua esiintyy. Noin minuutti painetta riittää.
  2. Voit hieman nytkyttää kipeää kohtaa edes takaisin.
  3. Kokeile myös pitää rullaa paikallaan ja heiluttaa lihasta sivuttaissuunnassa, jolloin ihokin venyy.
  4. Ravistele.

img_3731

Tiukat paikat eivät välttämättä aukea ensimmäisellä kerralla. Rullailussa voi kehittyä, kun malttaa käyttää aikaa oikeiden tapojen löytämiseen.

img_3736

’Entä kun kipu on niskassa?’

Niskaakin voi rullata, TÄSSÄ linkki opetusvideoon. Itse koen tässä vaiheessa helpompana ottaa apuun Gua-Sha Krapa. Itselläni on paljon niska-hartia seudulla kipuja, joten tämä pikkuinen ystävä kulkee laukussa mukana. Tämänkin käyttöön on muutama helppo vinkki:

  1. Sivele pyöreähköllä päällä (voi käyttää rasvaa). *vinkki: mukava tehdä myös kaverin kanssa, jolloin niskaan pääsee paremmin.*
  2. Paina ’röpelöinen’ pää ihoon ja liikuta sitä edes takaisin niin, että vain iho liikkuu.
  3. Tämän voi toistaa muutaman kerran ja toimii myös muualle, esim itse tykkään sivellä penikoita, joita on hankala venyttää/rullata.

Gua-Sha Krapa™

Toivottavasti tästä oli teille hyötyä, itse koen saavani kehonhuoltoon enemmän sisältöä rullailun ansioista. Jos innostuit, eikä sinulla ole vielä omaa rullaa tai  Gua-Sha Krapaa, niin alekoodilla on mukavampi lähteä tilaamaan tuotteita testiin!

ALEKOODIALEKOODIALEKOODIALEKOODIALEKOODIALEKOODIALEKOODIALEKOODIALEKOODI

Koodi: kannistohenna

-10%

www.foamroller.fi


 karboni-300x92

Ilmianna asiaton kirjoitus

Kommentointi on suljettu